Wyszukiwarka
Model OSI
Dodał admin, 2007-08-30 Autor / Opracowanie: Monika
Model OSI został opracowany w celu ułatwienia realizacji otwartych połączeń systemów komputerowych. Model ten umożliwiał współdziałanie urządzeń i oprogramowania od różnych producentów.

1  2  3    >

W niedługim czasie po pojawieniu się pierwszych sieci nastąpił ich burzliwy rozwój. Wzrastała ilość komputerów włączanych do sieci oraz odległości pomiędzy nimi. Na rynku pojawiały się nowe firmy oferujące własne rozwiązania i technologie. Sytuacja ta wymusiła stworzenie pewnego wzorca zgodnie z którym bez konfliktów można by było łączyć ze sobą sprzęt różnych producentów.
Taki standard powstał pod kontrolą Międzynarodowej Organizacji Normalizacyjnej (ISO – International Organization for Standarization) i nosi miano modelu OSI (Open System Interconnection). Model ten istnieje już od ponad 20 lat. Wszystkie nowe rozwiązania zmierzają w kierunku zapewnienia pełnej zgodności z tym standardem.
Model OSI został opracowany w celu ułatwienia realizacji otwartych (obsługiwane w środowiskach wielosystemowych) połączeń systemów komputerowych. Model ten umożliwiał współdziałanie urządzeń i oprogramowania od różnych producentów.
Model OSI zbiera w logicznie ułożone warstwy funkcje potrzebne do zdefiniowania, nawiązania i utrzymania komunikacji między dwoma (lub więcej) urządzeniami niezależnie od ich producenta i architektury. Procesy zachodzące podczas komunikacji dzielone są na siedem warstw funkcjonalnych, które zbudowane są w oparciu o naturalny ciąg zdarzeń zachodzących w czasie sesji komunikacyjnej.
Warstwy te to:
1. Warstwa fizyczna - najniższa warstwa odpowiedzialna za transmisję strumienia bitów,
2. Warstwa łącza danych - odpowiedzialna za poprawność przesyłanych danych,
3. Warstwa sieciowa - umożliwia współpracę pomiędzy sieciami, wybiera optymalną trasę transmisji danych,
4. Warstwa transportu - pełni funkcję zbliżoną do warstwy drugiej z tą różnicą że odpowiada za końcową integralność transmisji także poza lokalna siecią,
5. Warstwa sesyjna - zarządza przebiegiem komunikacji podczas połączenia między dwoma komputerami (określa czy komunikacja może zachodzić w jednym czy dwóch kierunkach),
6. Warstwa prezentacji - odpowiedzialna za sposób kodowania danych,
7. Warstwa aplikacji - pełni rolę interfejsu pomiędzy aplikacjami użytkownika a usługami sieci.
Poszczególne warstwy wyposażone są w interfejsy warstw sąsiednich, dzięki czemu możliwa jest ich komunikacja. Należy pamiętać o tym, iż nie zawsze konieczne jest wykorzystanie wszystkich siedmiu warstw do poprawnej komunikacji, a tylko niektórych z nich. Proces komunikowania się pomiędzy warstwami przedstawia powyższy schemat.
Każdej warstwie stosu protokołów z komputera nadającego przydziela się nagłówek, który może być rozpoznany przez odpowiednia warstwę na innym komputerze. Stos protokołów komputera odbierającego pobiera kolejne nagłówki i odczytuje dane używając odpowiednich warstw.
Aby lepiej zrozumieć schemat działania Modelu OSI posłużmy się przykładem. Za pomocą warstwy czwartej komputer nadający przesyła segmenty danych do swojej warstwy trzeciej gdzie następuje łączenie segmentów w pakiety, adresowanie i wysyłanie ich do warstwy drugiej. Ta warstwa odpowiedzialna jest za oprawianie pakietów w tzw. ramki, nadaje im adresy rozpoznawane przez sieć LAN, a następnie warstwa pierwsza zamienia je na strumienie bitów, które przesyłane są do warstwy pierwszej komputera odbierającego, gdzie zachodzą procesy odwrotne. Każda z warstw wyposażona jest w odpowiednie protokoły ułatwiające wzajemną komunikację. Dokładniejszym opisem tych protokołów zajmiemy się przy omawianiu kolejnych warstw.


1  2  3    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Komputery a systemy sieciowe Aby zrozumieć, jaką rolę odgrywają komputery w systemach sieciowych, rozważmy Internet. Internet jest ważnym zasobem, istotnym w funkcjonowaniu biznesu, przemysłu i szkolnictwa
  • Urządzenia sieciowe Sieć komputerowa - grupa komputerów lub innych urządzeń połączonych ze sobą w celu wymiany danych lub współdzielenia różnych zasobów,
  • Typy sieci Sposób w jaki do sieci przyłączane są zasoby definiuje typ sieci. Zasobami tymi mogą być serwery, użytkownicy, urządzenia peryferyjne oraz pliki przyłączane do serwera lub klienta.
  • Topologie - logiczne struktury sieci Oprócz tego, że sieci komputerowe dzieli się ze względu na ich wielkość, podział stosuje się też ze względu na ich logiczną strukturę.
NEWSY
  • Bethesda uruchamia oficjalną stronę Fallout 3 Fani nadchodzącego tytułu musieli długo czekać na pojawienie się porządnej oficjalnej witryny. Teraz wreszcie jest i oferuje wszystko co powinna, a nawet więcej. Szczegóły poniżej.
  • Polska fotografia XX wieku Wystawa podsumowuje doświadczenia polskiej fotografii w okresie rewolucyjnych zmian ekonomicznych, politycznych i technologicznych XX wieku.
  • Szybki dostawca - Ford Transit Van SWB 130 KM Laureat tegorocznej nagrody Van of the Year, choć nie zaskakuje szczególnie nowatorskimi rozwiązaniami w stosunku do swojego poprzednika (zaprezentowanego jedynie 5 lat temu
Copyright © 2007-2009seoteka