Wyszukiwarka
Motywacja do nauki
Dodał admin, 2007-11-24 Autor / Opracowanie: Studentka_1984
Motywacja wewnętrzna pobudza do działania, które ma wartości samo w sobie, jej przykładem jest zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś.

1  2    >

MOTYW oznacza „w psychologii swoisty stan organizmu pobudzający osobnika do działania, które ma zaspokoić jakąś potrzebę”.
MOTYWACJ DO NAUKI może mieć dwa źródła:
1.    zewnętrzne
2.    wewnętrzne.
Motywacja zewnętrzna stwarza zachętę do działania, które jest w jakiś sposób nagradzane lub pozwala uniknąć kary. W szkole takiej motywacji sprzyja system nagród i kar oraz cały zbiór przepisów regulujących tok nauki.
Motywacja zewnętrzna wiąże się z:
•    uczeniem się bez zwracania większej uwagi na przydatność przyswajanych treści
•    brakiem przyjemności z uczenia się
•    preferowaniem zadań o niskim poziomie trudności, aby poradzić sobie z nimi bez zbytniego wysiłku
•    z skupieniem uwagi na zdobywaniu konkretnych ocen i na celu (uzyskanie nagrody uniknięcie kary), do którego zmierza, mniej zaś samej pracy.
Motywacja wewnętrzna pobudza do działania, które ma wartości samo w sobie, jej przykładem jest zainteresowanie lub zamiłowanie do czegoś.
Motywacja wewnętrzna wiąże się z:
•    przyjemnością czerpaną z nauki
•    większą ciekawością świata
•    z niższym poziomem lęku przed szkołą
•    z tendencją do głębszego przetwarzania informacji, angażowania do tego lepszych strategii
•    ze skłonnością do podejmowania zadań stanowiących wyzwanie dla człowieka
•    z lepszymi osiągnięciami w nauce
 GRUP MOTYWÓW UCZENIA SIĘ DZIECI I MŁODZIEŻY, NALEŻĄ DO NICH:
•    uczenie się dla uczenia
•    uczenie się w celach korzyści osobistych
•    uczenie się ze względu na utożsamianie się z grupą
•    pragnienie osiągnięcia powodzenia i uniknięcia niepowodzenia
•    uczenie się ze względu na nacisk i przymus
•    poczucie obowiązku
•    praktyczne cele życiowe
•    uczenie się ze względu na potrzebę społeczną.
Motywacja do nauki wiąże się z celem, jaki stawia sobie dziecko w uczeniu się.
W przypadku motywacji wewnętrznej tym celem jest przede wszystkim ZWIĘKSZENIE SWOICH KOMPETENCJI.
Dążenie do zwiększenia swoich kompetencji powoduje:
•     szukanie zadań – intelektualnych wyzwań
•     wytrzymałość i wytrwałość przy wykonywaniu zadań
•     w obliczu przeszkód wzmożenie swoich wysiłków i analizowanie dotychczasowych strategii w celu umiejętności
•     podtrzymywanie motywacji wewnętrznej
W przypadku zaś motywacji zewnętrznej celem jest UZYSKANIE POZYTYWNEJ LUB UNIKNIĘCIE NEGATYWNEJ OCENY SWOICH KOMPETENCJI.

1  2    >






WARTO PRZECZYTAĆ
NEWSY
Copyright © 2007-2009seoteka