Wyszukiwarka
Techniki prowadzenia pojazdu
Dodał admin, 2009-05-16 Autor / Opracowanie: Miakrol
Niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych argumentów przemawiających za kupnem danego auta. Spalanie zależy przede wszystkim od pojemności silnika, rodzaju zużywanego paliwa i wielkości samochodu

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11    >  >>


Samochód wprawdzie czyni życie wygodniejszym, ale na pewno mniej zdrowym. I to nie tylko dlatego, że ogranicza aktywność fizyczną. Niestety, samochód nie sprzyja też środowisku, w jakim żyjemy. Producenci aut coraz bardziej dążą do tego, by samochody były jak najmniej szkodliwe. Efektów ich pracy nie brakuje.
W ponad 100-letniej historii motoryzacji koncerny wciąż prześcigały się tworzeniu samochodów „naj-". Zawsze z konstruowaniem takich aut łączyła się wysoko zaawansowana technologia. Tak jest do dziś. „Naj-" bardzo dobrze brzmi, łatwo je wykorzystać marketingowo i przełożyć na sukces finansowy. Producenci walczyli o palmę pierwszeństwa w wyprodukowaniu aut: najszybszych, najmocniejszych, najcichszych, potem także najbezpieczniejszych i najekonomiczniejszych. Ostatnio rywalizacja rozszerzyła się na nową dziedzinę –ekologię. Konstruktorzy chcą stworzyć auto najbardziej przyjazne środowisku.

Ekologia – moda, tendencja czy wymóg
W czasach globalnego ocieplenia, kwaśnych deszczów, smogu w dużych miastach i piętrzących się śmieci, ekolodzy biją na alarm i ostrzegają, że sami doprowadzimy do końca świata (przynajmniej tego, jaki znamy). Dla firm motoryzacyjnych ekologia jest coraz ważniejsza, gdyż ich produkty są uważane za wyjątkowo naturze nieprzychylne. Samochody obarcza się odpowiedzialnością za zanieczyszczenie powietrza, wyczerpywanie naturalnych złóż ropy naftowej, nadmierny hałas, góry niebezpiecznych śmieci (zużyte opony, akumulatory, żarówki, olej, w końcu wycofane z ruchu auto). Dla przykładu, samo spalanie ropy (głównie benzyny i olejów napędowych) wprowadza rocznie do atmosfery miliony ton CO2, CO oraz innych szkodliwych substancji. Nie dziwi zatem, że koncerny motoryzacyjne wciąż pracują nad skonstruowaniem pojazdów, które są wytworzone z ekologicznych i pozwalających się powtórnie wykorzystać części, jak najmniej palą, ich spaliny zaś są oczyszczone ze szkodliwych substancji. Istotne dla zmniejszenia zużycia paliwa jest ograniczenie masy samochodu, nad czym pracują wszyscy czołowi producenci.
Dzisiaj, jeśli nawet producenci samochodów nie chcieliby dbać o środowisko z własnej woli, zmuszą ich do tego międzynarodowe przepisy. Komisja Europejska pilnuje, aby nowe samochody miały coraz czystsze spaliny. Muszą one spełniać konkretne normy czystości spalin, które zmieniają się co pewien czas, oczywiście, na coraz bardziej surowe. Prawnie określona jest też liczba części wykorzystanych do budowy auta, nadających się do ponownego użycia lub recyklingu surowców. Koncerny samochodowe mają obowiązek stworzyć sieć recyklingu wycofanych z eksploatacji aut.
Ekokierowca
Ostatnie 10 lat to okres ogromnego postępu technologicznego w budowie i osiągach nowoczesnych samochodów. Postęp jest niezwykle szybki, jednak większość kierowców nie zmieniła stylu jazdy. W naszym kraju Polskie Stowarzyszenie Motorowe opracowało i wdrożyło program szkoleniowy „Ekokierowca”. W tym celu przeszkoliło i certyfikuje trenerów z 10 zrzeszonych w skali kraju ośrodków szkoleniowych. Główna wiedza przekazywana na takich szkoleniach dotyczy zmniejszenia kosztów eksploatacji pojazdu, zmniejszenia emisji spalin, zredukowania natężenia hałasu oraz, co wydaje się najistotniejsze - zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.


1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11    >  >>






WARTO PRZECZYTAĆ
NEWSY
Copyright © 2007-2009seoteka