Wyszukiwarka
Telewizja komercyjna w RFN
Dodał admin, 2007-10-06 Autor / Opracowanie: Bednar
Blisko 90 procent gospodarstw domowych w Niemczech korzysta z sieci kablowej bądź telewizji satelitarnej.

1  2    >

Niemal w każdym domu można więc oglądać dziesiątki programów, w tym kilkadziesiąt niemieckojęzycznych. Komercyjną część rynku dzielą jednak między siebie przede wszystkim dwa koncerny medialne w wyniku przekształceń własnościowych, które nastąpiły w ostatnich kilkunastu latach. Minimalną przewagę utrzymuje grupa ProSiebienSat.1 Media AG, która od 1997 roku jako pierwsza niemiecka spółka telewizyjna, jest notowana na giełdzie. Ostatnio Haim Saban, do którego należy spółka, zdecydował się ją sprzedać funduszom inwestycyjnym Kohlberg Kravis Roberts & Co. i Permira, które kontrolują telewizyjny koncern SBS Broadcasting. Łączne udziały w widowni stacji tej grupy (Sat. 1, ProSieben, Kabel 1 oraz N24 i 9Live) wynoszą około 30 procent, a udziały w telewizyjnym są szacowane na 45 procent. Największą widownię spośród nich ma program Sat.1 – około 10 procent.
Ułamki punktu procentowego w tyle za grupą ProSiebenSat.1 pozostają stacje rodziny RTL (RTL, RTL II, Vox, n-tv. Super RTL, RTL Shop, K1010, Traumpartner TV, Passion, RTL Crime, RTL Living), choć lider grupy – program RTL – wyprzedza w rankingach stację Sat.1. Warto podkreślić, że wśród widzów w wieku poniżej 50 lat, stanowiących z komercyjnego punktu widzenia najatrakcyjniejszą grupę adresatów reklam, najpopularniejszy jest RTL – udział w widowni w 2005 roku wyniósł 13,2 procent. Grupa RTL należy do międzynarodowego koncernu Bertelsmann AG. Nieco ponad 25 procent akcji należy dziś do belgijskiej grupy GBL, dawnego właściciela Grupy RTL.
ProSiebienSat.1 Media AG
Sat. 1 to stacja telewizyjna ProSiebenSat.1 o największej popularności. Swoją siedzibę ma w Berlinie, pracuje w niej 230 osób. Jest pierwsza komercyjną telewizją w Niemczech – zaczęła nadawać 1 stycznia 1984 roku. Jest skierowana do szerokiej publiczności, jednak zwłaszcza skupia się na widzach w przedziale wiekowym od 25 do 49 lat. Stacja aspiruje, aby być telewizją dla wszystkich, w której każdy niezależnie od wieku znajdzie coś interesującego dla siebie. Sat.1 oferuje w swojej ramówce programy wszelkiego rodzaju, od trzymających w napięciu filmów, przez szeroko pojętą rozrywkę po mecze piłkarskie Ligi Mistrzów. Stacja jest producentem filmów, seriali i telenowel kreując standardy w tych dziedzinach w niemieckiej telewizji.
ProSieben pierwszy sygnał wysłała w roku 1989. Siedziba stacja znajduje się w Monachium, pracuje w niej około 260 osób. ProSieben jest czołową stacją niemiecką dla młodego widza – średnia wieku to 14 – 39 lat i właśnie do takiej grupy skierowany jest program stacji. Oferta jest nowoczesna i bardzo atrakcyjna – najlepsze megaprodukcje z Holywood, najlepsze zagraniczne seriale komediowe, magazyny, reportaże, programy informacyjne i lekka rozrywka. Ale najważniejszą pozycją są filmy – stacja ma podpisaną umowę z największymi amerykańskimi wytwórniami kręcącymi w Holywood. ProSieben zajmuję się również własną produkcją filmów i seriali. W latach 1997 i 1998 ProSieben uruchomił okna reklamowe dla Austrii i Szwajcarii. W Austrii został stworzony również odrębny program informacyjny. W 2005 roku stacja miała 6,7 procent udziałów w niemieckim rynku.
Kabel 1 to stacja, której program skierowany jest głownie do widza powyżej 30 lat. Są to w przeważającej większości klasyczne filmy i seriale z ostatniego półwiecza takie jak np. „Dallas”. Do tego oczywiście odpowiednio sformatowane programy informacyjne, magazyny reportaże, a także programy w stylu „Najlepsze filmowe piosenki” itp. Swoją siedzibę Kanal 1 ma w Monachium, gdzie pracuje około 50 osób.
N24 to niemiecka telewizja informacyjna. Wystartowała w styczniu 1999 roku. N24 emituje programy informacyjne, dokumentalne, magazyny tematyczne, wywiady i reportaże przy współpracy z Discovery Channel. Prezentowane serwisy informacyjne mają profil ekonomiczny. Z N24 współpracują pozostałe wymienione wcześniej stacje koncernu ProSiebenSat1. korzystając z jej materiałów. W dni wolne od pracy i weekendy ramówkę dominują filmy dokumentalne, reportaże i programy life-style'owe. N24 współpracuje z EARTH-TV pokazując kilkanaście razy w ciągu dnia największe metropolie świata. Cała scenografia jest animowana w wymiarze 3-D. Siedziba stacja znajduje się w Berlinie, zatrudnia około 175 pracowników.  

1  2    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Telewizja komercyjna w RFN Blisko 90 procent gospodarstw domowych w Niemczech korzysta z sieci kablowej bądź telewizji satelitarnej.
  • Radio i telewizja W czasach, gdy przed telewizją stoją możliwości przekazywania mobilnych informacji, pora przyjrzeć się, czego możemy spodziewać się po takich aplikacjach.
  • Telewizja satelitarna Aparatura nadawczo-odbiorcza satelity telewizyjnego obejmuje kilka (najczęściej dziesięć) przekaźników przesyłanych z Ziemi sygnałów, odrębnych dla każdego z kanałów.
  • Radiofonia Radiofonia to dział radiokomunikacji zajmujący się zorganizowanym rozpowszechnianiem programów dźwiękowych (fonicznych), obejmujących audycje informacyjne, rozrywkowe, dydaktyczne, reklamowe
NEWSY
  • Planeta, której rok trwa 360 dni Astronomowie pod kierownictwem Aleksandra Wolszczana odkryli planetę, która okrążenie wokół jej słońca trwa niemal tyle, co ziemski rok.
  • Zarządzanie przez Internet Nowoczesna technologia może znacząco zwiększyć wpływ akcjonariuszy na zarządzanie spółkami – Unia Europejska zdecydowała się przyznać im prawo do głosowania nad ważnymi dla spółki
  • Wiki-wyszukiwarka ma już oprogramowanie Wikia Inc. przejęła oprogramowanie do wyszukiwarek Grub i ma zamiar udostępnić je dla internautów jako open source. Start otwartej wyszukiwarki przewidziany jest na czwarty kwartał tego roku.
Copyright © 2007-2009seoteka