Wyszukiwarka
Układy kontrolno-pomiarowe w samochodach
Dodał admin, 2007-10-07 Autor / Opracowanie: Paweł Kowalewski
Czujniki samochodowe muszą zapewnić wysoką dokładność pomiaru a przy tym charakteryzować się trwałością oraz niskimi kosztami konstrukcji i eksploatacji.

<  1  2  3  4  5  6  7    >


Czujnik temperatury powietrza
Czujnik temperatury powietrza układu sterowania Delphi
Podobnie jak czujnik temperatury cieczy chłodzącej również czujnik temperatury powietrza w kolektorze dolotowym działa na zasadzie rezystora cieplnego (termistora) o ujemnym współczynniku temperaturowym (NTC). W miarę wzrostu temperatury rezystancja czujnika zmniejsza się. Jest on zasilany napięciem 5V z urządzenia sterującego. Często używa się skrótu nazwy czujnika IAT (ang. - Inlet Air Temperature). Na powyższych rysunkach przedstawiono wygląd typowych czujników temperatury powietrza.
Lokalizacja czujnika może mieć trzy główne warianty. W układzie sterowania Motronic 3.8 w wersji z przepływomierzem powietrza czujnik jest zintegrowany z przepływomierzem mimo tego, że jego praca nie jest związana z działaniem przepływomierza. W wersji bez przepływomierza czujnik jest umieszczony w kolektorze dolotowym.
Czujnik temperatury powietrza układu sterowania Mono-Motronic znajduje się w zespole wtryskiwacza. Jest to czujnik wykorzystujący rezystor NTC i służy do określania masy zasysanego powietrza. Zjawisko zmian natężenia prądu w obwodzie czujnika zostało wykorzystane jako wielkość regulacyjna. Jego charakterystyka jest podobna do charakterystyki czujnika temperatury silnika, lecz jest dla innego zakresu temperatur.
Przepływomierz
Przepływomierze stosowane są do pomiaru masy lub objętości przepływającego powietrza. Pozwala to na szacowanie masy powietrza dostarczanego do cylindra. W zależności od budowy rozróżniamy przepływomierze:
• klapkowe,
• termoanemometry.

PRZEPŁYWOMIERZE KLAPKOWE
Przepływomierz klapkowy mierzy objętość przepływającego przezeń powietrza. Przepływające powietrze przez czujnik powoduje wychylenie ruchomej klapy ołączonej z ramieniem potencjometru. Powoduje to zmianę rezystancji czujnika a przez to zmianę napięcia wyjściowego, proporcjonalnego do wydatku objętościowego powietrza przepływającego przez ten czujnik. Dodatkowo przepływomierz posiada kompensacyjny czujnik temperatury przepływającego powietrza.
Czujnik wciśnięcia pedału hamulca
Czujnik ten jest używany w układzie sterowania pracą silnika wyłącznie w pojazdach wyposażonych w automatyczna skrzynię biegów.
Czujnik wciśnięcia pedału hamulca w systemie Motronic 3.8 należy do układu sterowania przekładnią automatyczną wspomaganego elektronicznie. Za pomocą impulsu napięcia 12V czujnik sygnalizuje urządzeniu sterującemu włączenie hamulca. W przypadku ominięcia sprzęgła przekładni hydrokinetycznej, urządzenie sterujące odblokowuje sprzęgło przekładni hydrokinetycznej, nie dopuszczając do zatrzymania się silnika. Gdy hamulec nie jest włączony, napięcie na styku urządzenia sterującego wynosi 0V.
Przełącznik położenia pedału sprzęgła

Schemat lokalizacji przełączników położenia pedału hamulca i pedału sprzęgła w układzie sterowania Motronic 3.8
Pojazdy z silnikami sterowanymi układem sterowania Motronic 3.8 wyposażone w tempomat - kontrolę prędkości jazdy posiadają dwa przełączniki położenia pedału hamulca zintegrowane w pojedynczej obudowie i umieszczone w mechanizmie pedału hamulca. W pozycji spoczynkowej, złącza jednego przełącznika są zwarte, natomiast złącza drugiego przełącznika są otwarte. 

<  1  2  3  4  5  6  7    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Technologia Ad - Blue Jest to substancja która zrewolucjonizowała już europejski rynek transportu.
  • Techniki prowadzenia pojazdu Niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych argumentów przemawiających za kupnem danego auta. Spalanie zależy przede wszystkim od pojemności silnika, rodzaju zużywanego paliwa i wielkości samochodu
  • Pięć porad jak wybrać najlepszy samochód dla siebie Wybieranie najlepszego auta: poniższe pięć wskazówek dotyczących wyboru najlepszego samochodu pomogą wam podjąć decyzję, czego tak naprawdę powinniście szukać udając się do salonu.
  • Układy hamulcowe wraz z systemami ABS i ASR Wszystkie samochody posiadają niezależny, dwuobwodowy układ hamulcowy. Jest to system bezpieczeństwa wymagany przepisami.
NEWSY
  • W RAJDZIE MAGURSKIM DEBIUTUJE NOWA ZAŁOGA Prace nad programem rajdowym Fiata Punto Super 2000 w Polsce trwały od kilku miesięcy. Dziś wiadomo już na pewno, że Maciej Lubiak i Sebastian Rozwadowski oficjalnie rozpoczynają starty w barwach
  • Spektakularne Prezentacje Artystyczne 2007 Spektakularne Prezentacje Artystyczne - cykliczne prezentacje najciekawszych zjawisk we współczesnej kulturze. Celem programu jest przybliżanie tego, co najbardziej istotne i interesujące w sztuce.
  • Dekoder MPEG-4 wielkości karty Czy można sobie wyobrazić dekoder MPEG-4 o wymiarach karty kredytowej? Dzięki wyprodukowanemu przez francuską firmę Neotion - Pocket DTV, każdy może oglądać znakomitej jakości obraz w kompresji
Copyright © 2007-2009seoteka