Wyszukiwarka
Rola nauczyciela w procesie kształcenia i wychowania
Dodał admin, 2007-09-25 Autor / Opracowanie: Dorota Rytko
Wychowanie dzieci i młodzieży to główny i pierwszoplanowy czynnik rozwoju każdego społeczeństwa.

<  1  2  3  

Z wiedzy nauczyciela, a także z jego inteligencji wypływa tzw. „takt pedagogiczny”, który Jan Bohucki2 określa jako „postawę wobec różnorodnych sytuacji zachodzących w życiu szkolnym, dobrych czy złych, na podstawie których nauczyciel stara się znaleźć właściwe wyjście i rozwiązanie, które nie zrazi, nie zniechęci, przeciwnie wyjdzie na korzyść ogółowi młodzieży. By tak postępować nauczyciel
musi posiadać głęboką wiedzę, znajomość psychiki prowadzonej przez siebie młodzieży, posiadać pewne doświadczenie , przewidywać takie czy inne skutki, wynajdywać przyczyny zaszłych okoliczności”.
Zbigniew Zaborowski1 twierdzi, że w procesie nauczania i wychowania nauczyciel przekazuje uczniom wiadomości, kształtuje ich umiejętności, osobowość, a więc cechy charakteru, postawy społeczno-moralne itp.
Jego praca polega na tworzeniu poprzez określone zadania stale zmieniających się sytuacji dydaktycznych i wychowawczych. Zaborowski twierdzi, że nauczyciel powinien tak organizować proces dydaktyczny, aby nie wywoływać zbyt silnych uczuć negatywnych, a pobudzać uczucia pozytywne np. zaciekawienie czy radość z odkrywania nowych zjawisk. Ważnym zadaniem nauczyciela jest więc stwarzanie w klasie właściwego klimatu emocjonalnego , wzajemnego zaufania, bezpieczeństwa, akceptacji.
Rozważania na temat roli nauczyciela w procesie kształcenia i wychowania chciałabym podsumować słowami Douglasa Barnesa2 iż „kształcimy dzieci po to, aby zmieniając ich obraz świata zmieniać ich zachowanie, Chcemy zmieniać ich sposób spostrzegania świata, którym żyją, nie po to, aby realizowały one nasze cele, lecz po to żeby potrafiły formułować swe własne cele i oceniać ich wartość”.

<  1  2  3  






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Nowe media w szkole Miesięcznik "Dyrektor Szkoły" już po raz drugi organizuje w ramach Akademii Zarządzania Dyrektora Szkoły zjazd „Nowoczesne technologie w oświacie”.
  • Problemy dojrzałości szkolnej Uczenie się w okresie szkolnym stanowi czynność, w którą społeczeństwo ingeruje w sposób najbardziej bezpośredni, stwarzając obowiązujące wszystkich sytuacje w postaci sformalizowanych instytucji
  • Diagnostyka w wychowaniu resocjalizującym Diagnostyka resocjalizacyjna – jest dyscypliną naukową zajmującą się stawianiem trafnych i rzetelnych diagnoz na użytek wychowania resocjalizującego osób wadliwie przystosowanych społecznie
  • Szkoła Ewaluacji Ewaluacja jako zadanie współczesnej szkoły
NEWSY
  • Lato z bankiem centralnym w Lublinie NBP Oddział Okręgowy w Lublinie organizuje letnią akcję Lato z bankiem centralnym w dniach 12 lipca - 10 sierpnia 2007 r. przy ul. Chopina 6 w godz. 8.00 - 13.00 od poniedziałku do piątku
  • Beenhakker wybierze stadion Widzewa Listkiewicz jasno daje do zrozumienia, że jedno z dwóch październikowych spotkań zostanie rozegrane w Łodzi. Które? - Zależy nam tylko na meczu w eliminacjach Euro. Gdy Leo Beenhakker gościł w
  • Interia odpala nowe projekty 7 sierpnia odbyła się konferencja prasowa, której tematem było omówienie perspektyw rozwoju spółki. Najnowsze serwisy wprowadzane przez Interia.pl to Fulmido.pl, Grosso, Gremia.net i Wyspy.
Copyright © 2007-2009seoteka