Wyszukiwarka
Techniki prowadzenia pojazdu
Dodał admin, 2009-05-16 Autor / Opracowanie: Miakrol
Niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych argumentów przemawiających za kupnem danego auta. Spalanie zależy przede wszystkim od pojemności silnika, rodzaju zużywanego paliwa i wielkości samochodu

<  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11    >


Napęd elektryczny w pojazdach staje się coraz popularniejszy także w Polsce. W ostatnim czasie pojawiły się propozycje niedużych motorynek z tym napędem w cenie 500-1000 zł zależnie od mocy silnika i baterii. Inną propozycją są elektryczne skutery Vectrix. Baterie pozwalają osiągnąć moc 20 kW (27KM), co pozwala rozpędzić im się do 80 km/h w 7 sekund. Czas ładowania akumulatorów wynosi od 2-3 godzi i pozwala przejechać do 110 km lub około 5 godzin jazdy w trybie miejskim). Specjalne niklowo-wodorkowe (NiMH) akumulatory pozwalają na 1700 cykli ładować, to jest przejechanie około 80 tys km. Skuter jest dodatkowo zaopatrzony w hamulce z odzyskiem energii w trakcie hamowania.
Postęp w tej dziedzinie jest niezwykle szybki. W 2007r. pojawił się Tesla Roadster, samochód całkowicie elektryczny o sportowych osiągach. Z zamontowanych akumulatorów uzyskuje moc 248 KM i do 100km/h rozpędza się w 4 sekundy. Maksymalna prędkość ograniczono mu elektronicznie do 210 km/h. Co najważniejsze na pełnym ładowaniu akumulatorów przejeżdża do 400 km.
Jeśli decydujemy się na napęd elektryczny w samochodzie ważne jest, jaką moc otrzymamy z zastosowanego urządzenia. Najistotniejsze są tutaj dwa wskaźniki: moc wytwarzana (W/kg) i moc magazynowana (Wh/kg), przypadające na 1 kg urządzenia. Na dzień dzisiejszy zdecydowanie najlepiej wypadają tu silniki spalinowe, osiągając 400-1000 W/kg, natomiast energia zmagazynowana jest zależna od pojemności zbiornika na paliwo i jej dolną granicę przyjmuje się na poziomie 100 Wh/kg. Moc wytwarzana w akumulatorach zależna jest od typu urządzenia, w: kwasowa-ołowianych wielkości te wynoszą odpowiednia 0.2-200 W/kg i 2-40 Wh/kg, w akumulatorach litowo-jonowych 1-400 W/kg i 100-400 Wh/kg, a w akumulatorach Ni-MH 10-800 W/kg i 60-100 Wh/kg. Moc wytwarzana obecnie stosowanych ogniw paliwowych jest jeszcze mniejsza, na poziomie 2-200 W/kg, a energia magazynowana tak jak w silnikach spalinowych zależy od pojemności zbiornika na paliwo.
Z powyższych porównań wynika, że zastosowanie nowoczesnych akumulatorów Ni-HM daje dla samochodu podobne osiągi prędkości i przyspieszenia jak silnik spalinowy, przy krótszym zasięgu bez ładowania. Natomiast przy akumulatorach litowo-jonowych osiągamy dłuższy dystans jazdy ale osłabnie prędkość i przyspieszenie. Dzięki nowej budowie anody będą one zdolne uzyskiwać większą moc wytwarzaną i osiągną dużo dłuższą żywotność.
Przy tego typie problemów dobrym rozwiązaniem może okazać się zastosowanie pojazdów hybrydowych. Samochód taki zawiera jednocześnie silnik spalinowy i elektryczny. W warunkach miejskich zaleca się stosować silnik elektryczny nie emitujący spalin i dużo cichszy, a po przejściu na silnik spalinowy jego prądnica z powrotem ładuje akumulatory. Użycie obydwu silników na raz umożliwia osiąganie dużo większej mocy i przyspieszeń.
Przy ogniwach paliwowych problemem może być dość mała energia wytwarzana (W/kg). Jako rozwiązanie proponuje się stosowanie dodatkowych akumulatorów czy kół zamachowych. Oczywiście koła zamachowe można zastąpić innymi akumulatorami np. hydropneumatycznymi (przy nadmiarze mocy, hamowaniu, pompują olej do urządzenia sprężającego powietrze) lub akumulatory elektryczne, najczęściej stosowane. Na krótkim okres czasu mogą one stanowić dodatkowe źródło mocy.



<  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Układy kontrolno-pomiarowe w samochodach Czujniki samochodowe muszą zapewnić wysoką dokładność pomiaru a przy tym charakteryzować się trwałością oraz niskimi kosztami konstrukcji i eksploatacji.
  • Techniki prowadzenia pojazdu Niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych argumentów przemawiających za kupnem danego auta. Spalanie zależy przede wszystkim od pojemności silnika, rodzaju zużywanego paliwa i wielkości samochodu
  • Opony samochodowe Opona samochodowa jest elementem o wiele bardziej skomplikowanym pod względem budowy niż się powszechnie uważa.
  • Recycling samochodów Często zapominamy, że recycling jest czymś więcej niż tylko przetwarzaniem artykułów użytku domowego.
NEWSY
  • ANCIENT AUDIO - zestaw głośnikowy Wing Nowy produkt Ancient Audio - najbardziej ambitny w dotychczasowej działalności tego producenta. Są to kolumny Wing. Pierwszy zestaw powstał na indywidualne zamówienie amerykańskiego odbiorcy.
  • Warsztaty QRP Zapraszamy do udziału w Warsztatach QRP, które odbędą się w dniach 14-16 września 2007 w Tomaszowie Mazowieckim.
  • Eurostars - unijny program dla firm Program jest nastawiony na szybkie rezultaty oraz efekty rynkowe. Czas realizacji projektu badawczego nie może być dłuższy niż trzy lata, zaś wdrożenie produktu powinno nastąpić w trakcie
Copyright © 2007-2009seoteka