Wyszukiwarka
Rodzaje energii alternatywnej
Dodał admin, 2009-04-13
Alternatywne źródła energii - inne niż klasyczne źródła energii, jakimi są paliwa naturalne. Należą do nich: energia słoneczna, pływów, biomasy, wiatrowa energia odnawialna

<  1  2  3  4  5    >

 Nadmierne promieniowanie ultrafioletowe może spowodować wzrost zachorowań na raka skóry, przyspieszenie procesu starzenia, choroby wzroku. Działa także szkodliwie na organizmy żywe we wszystkich ekosystemach, zaburzając równowagę biologiczną.
Koniec ze śmieciami
Plastikowe torby, które rozkładają się po 3 latach i nie zanieczyszczają środowiska, pojawiły się w brytyjskich supermarketach. Stało się to już po wprowadzeniu przez rząd brytyjski opłat (10 pensów) za tradycyjną reklamówkę. Za ekologiczne torby nie trzeba płacić, a w dodatku nadają się do wielokrotnego użytku. Ich największą zaletą jest to, że dokładnie po 3 latach rozpadają się na mniejsze kawałki, a potem na dwutlenek węgla, wodę i minerały. Tymczasem tradycyjna reklamówka rozkłada się po 100 latach.
Czołgi i wozy bojowe w Śląskim Okręgu Wojskowym jeżdżą na ekologicznym paliwie z rzepaku, ale także z żyta i ziemniaków. Naukowcy z Wyższej Szkoły Oficerskiej we Wrocławiu wyprodukowali biopaliwo, które może być stosowane w silnikach Diesla. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce. Paliwo to jest testowane nie tylko w czołgach, ale i w kilku autobusach miejskich we Wrocławiu. Takiego paliwa autobus zużywa około 30 litrów na 100 km, czyli o 2, 3 litry mniej niż zwykłej ropy. Paliwo ekologiczne kosztuje mniej więcej tyle samo co ropa. Na razie nie można go jednak wprowadzić do masowej produkcji ze względu na brak odpowiednich przepisów.
Energia z cukru pozyskana
Prosty i tani sposób otrzymywania wodoru z roślin opracowali amerykańscy naukowcy z University of Wisconsin w Madison. Wodór jest jednym z paliw przyszłości i mógłby kiedyś zastąpić ropę w silnikach samochodowych. Niestety, proces pozyskiwania wodoru z olejów roślinnych jest stosunkowo drogi i niezwykle mało wydajny. Amerykańscy naukowcy proponują wykorzystać jako źródło energii kukurydzę. Zawarty w jej ziarnach cukier – glukoza – podgrzewany w obecności odpowiedniego katalizatora do temperatury około 200°C daje dwutlenek węgla, minimalne ilości metanu i właśnie wodór. Zapotrzebowanie na gaz jest duże, ponieważ to bardzo czyste, ekologiczne źródło energii. Jedynym produktem spalania wodoru jest woda.
Autobusy na wodór
Zarząd transportu miejskiego w Ber-linie (BVG) koor-dynuje pracę 1400 pojazdów i ma opi-nię jednego z naj-lepiej zarządzanych
przedsiębiorstw tego typu w Niemczech. Obecnie niemal wszystkie berlińskie autobusy wyposażone są w wysoko wydajne filtry i katalizatory, dzięki którym spełniają ostre normy czystości spalin. Mimo to, zdaniem dyrekcji BVG, silniki Diesla nie mają przyszłości. Po próbach z napędem gazowym, które wypadły niezadowalająco z powodu dużego zużycia paliwa, zdecydowano się na test autobusu wyposażonego w ogniwo paliwowe. W 2002r firma Evobus dostarczy autobus wart 1,2 mln euro (około 3 razy więcej niż klasyczny autobus miejski). Pojazd ma umieszczone na dachu lekkie, wykonane z kompozytu butle do przechowywania płynnego wodoru. Ogniwo paliwowe, wytwarzające prąd o mocy do 200 kW, umieszczone z tyłu samochodu. Silniki zamontowano w piastach tylnych kół, przez co na całej długości wozu uzyskano niską podłogę. Dyrekcja BVG przewiduje, że technologia ogniw paliwowych stanie się powszechna za jakieś 10 lat, kiedy ceny autobusów z takim napędem spadną do bardziej atrakcyjnego poziomu. Podobny program oceny autobusów napędzanych dzięki ogniwom paliwowym realizowany jest już przez 10 dużych europejskich miast, m.in. Hamburg i Londyn. 

<  1  2  3  4  5    >






WARTO PRZECZYTAĆ
NEWSY
Copyright © 2007-2009seoteka