Wyszukiwarka
Inflacja
Dodał admin, 2008-04-16 Autor / Opracowanie: Gośka U
Wszelka działalność gospodarcza wiąże się z ponoszeniem korzyści jak i strat. Ponadto, zmiana działalności gospodarczej wywołuje korzyści i straty w różnym stopniu odczuwalne przez społeczeństwo.

<  1  2  3  4  5  6  7  8    >


Inflacja wywołuje dwa różne skutki. Jeden z nich to redystrybucja dochodu i bogactw pomiędzy różne klasy. Nie wywołuje potencjalnie żadnej ogólnej szkody dla gospodarki jako całości. Drugi, poważniejszy w skutkach polegający na niewłaściwej alokacji zasobów. Zmniejsza ona produktywność i wzrost gospodarczy przez zniekształcenie zagregowanego popytu i zagregowanej podaży w całej gospodarce .

Główny efekt redystrybucyjny inflacji wynika z różnic w rodzaju aktywów i zobowiązań różnych ludzi. Kiedy ktoś obciążony jest długoterminowym zadłużeniem przy stałej stopie procentowej (w rodzaju długów hipotecznych w starym stylu), gwałtowny wzrost cen przyniesie mu nadzwyczajną korzyść. Przytoczmy przykład. Przypuśćmy, że została zaciągnięta pożyczka wynosząca 300 000 złotych na dom, i nagle wszystkie płace i ceny podwajają się. Dochód pieniężny kredytobiorcy podwoi się. Dochód realny czyli dochód pieniężny podzielony przez poziom cen, pozostanie bez zmian, ale bankowi należy zwrócić w realnych złotówkach więc kredytobiorca będzie musiał oddać połowę tego co pożyczył.
Postawmy się w sytuacji pożyczkodawcy. Na jego aktywa składają się wierzytelności hipoteczne czy długoterminowe obligacje, rzecz ma się odwrotnie. Po nagłym wzroście cen pożyczkodawca staje się uboższy, bo spłacane złotówki są mniej warte niż pierwotnie oczekiwał.

Kiedy inflacja utrzymuje się przez dłuższy czas i staje się zjawiskiem przewidywalnym, rynki zaczynają się do niej dostosowywać. W rynkową stopę procentową stopniowo wbudowuje się składnik uwzględniający inflację.

Występują również przypadki szczególne. Można je zilustrować przykładami. Rząd stwierdza, że ciężar zadłużenia zmniejsza się podczas inflacji. Osoby lokujące pieniądze w nieruchomościach lub w złocie w okresie nie przewidywalnej inflacji, osiągną duży zysk. Zwykło się mówić, że dobra ucieczka od inflacji są akcje, jednak zawiodły one podczas inflacji w okresie po roku 1965; akcje zwyżkowały dopiero wtedy, gdy inflacja malała .

Prowadzono szeroko badania nad redystrybucyjnym oddziaływaniem inflacji. Z wyników można wyciągnąć wniosek, że generalny efekt jest wysoce nieprzewidywalny. W tendencji, ludzie starsi tracą na inflacji, młodsi przedsiębiorcy zyskują. Niezgodnie ze stereotypami, ze statystyki wynika, że rodziny uboższe często zyskują na inflacji kosztem zamożnych.
Wnioskiem głównym jest jednak to, że inflacja mąci istniejący układ dochodów i aktywów, dokonując losowej redystrybucji bogactwa między ludność i nie oddziałując w sposób znaczący na żadna grupę.

Oprócz redystrybuowania dochodów, inflacja wywiera wpływ na realną gospodarkę. Istnieją dwa odrębne oddziaływania: na globalny produkt oraz na alokację zasobów i efektywność ekonomiczną
Po pierwsze, istnieje wpływ na poziom produktu jako całości. Okresy niespodziewanie rosnącej inflacji są zazwyczaj okresami wysokiego zatrudnienia i wysokiej produkcji. W gruncie rzeczy okresy, w których spadek inflacji miał spowodować, iż sytuacja banków i innych wierzycieli poprawi się, doprowadziły do tego, że pozostawali oni z nieściągalnymi wierzytelnościami.

<  1  2  3  4  5  6  7  8    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Fundusz inwestycyjny Jak inwestować w fundusz inwestycyjny. Kilka porad dotyczących inwestowania w produkty fiansowe.
  • Cechy leasingu Leasing stanowi formę finansowania inwestycji, polegającą na uzyskaniu środków inwestycyjnych w zamian za ustalony czynsz (raty leasingowe), bez konieczności ich bezpośredniego zakupu
  • Formy pieniądza Pieniądz – współcześnie oznacza powszechnie akceptowalny instrument finansowy, za pomocą którego dokonuje się płatności za towary lub usługi oraz realizuje zobowiązania płatnicze.
  • Public Relations PR- dostarczanie społeczeństwu informacji, perswazja mająca na celu modyfikowanie postaw oraz usiłowanie zbliżenia postaw i działań instytucji do nastawienia klientów
NEWSY
Copyright © 2007-2009seoteka