Wyszukiwarka
Samochód wczoraj, dziś i jutro
Dodał admin, 2008-03-15 Autor / Opracowanie: Iwona Galewska
Zastanawiając się nad tematem mojej pracy, chciałem przede wszystkim pokazać jak technologia może wpływać na życie ludzkie. Jak może je zmieniać a co za tym idzie ulepszać.

<  1  2  3  4  5  6  7  8  9    >


 Wnioski
A jaka jest przyszłość samochodów? Należy mieć nadzieję, że przyjazna środowisku naturalnemu i jednocześnie fascynująca. Jaki będzie samochód przyszłości? Myślę, że w swojej funkcjonalności będzie przypominał dzisiejsze rozwiązania. Zmiana nastąpi w materiałach stosowanych do produkcji, systemach bezpieczeństwa, a przede wszystkim w paliwie, jakim będzie napędzany. Nowe materiały to przede wszystkim kompozyty węglowe znane obecnie (włókna węglowe, kevlar itp.). Charakteryzują się one dużo lepszym dla stali, a tym bardziej dla stopów aluminium stosunkiem wytrzymałości do masy. Z tego typu materiałów wykonane będą nadwozia, karoserie Koncept Car Hondy. Nadwozie w większej części wykonane z tworzyw sztucznych światła diodowe. Wadą tych materiałów jest dosyć słaba odporność termiczna. Nie mogą one być stosowane do konstrukcji silników. Nowoczesne silniki będą wykonywane ze stopów metali lekkich (stopów aluminium itp.) Można zakładać, że za 20 lat ktoś wynajdzie jakiś inny lekki materiał, który spełni wymogi stawiane materiałom na silniki np. krzemowe odpowiedniki włókien węglowych, jeśli coś takiego jest możliwe. Na razie przewidywanym materiałem na lekkie silniki będą stopy. Wyposażenie samochodu w systemy znane w samolotach bojowych (radar, czujniki podczerwieni) zwiększy bezpieczeństwo użytkownika i nie tylko. Już teraz testowane są systemy obrazowania drogi w podczerwieni. Obraz z takiego czujnika wyświetlany byłby na tzw. HUD-ach. Są to wyświetlacze przezierne, umiejscowione na szybie przed pilotem, kierowcą. Taką technologią testuje już BMW. ?Kocie oczy BMW? - czyli system BMW Night Vision, elektronika wspomaga spostrzegawczość kierowcy, uczulając go na obecność ludzi i zwierząt na drodze. Pojazd wyposażony jest w kamerę termowizyjną, która monitoruje przestrzeń trzystu metrów przed samochodem w promieniu ok. 30 stopni. Ilekroć kamera zarejestruje obiekt o podwyższonej wobec otoczenia temperaturze, czyli przypuszczalnie człowieka lub zwierzę, kierowca będzie mógł dostrzec jasny kontur tego obiektu na wyświetlaczu.
Myślę jednak, że największy postęp nastąpi w sposobie napędzania samochodu. Rosnące ceny ropy i powolne wyczerpywanie się jej złóż zmuszają producentów do szukania alternatywnych źródeł zasilania samochodu. Wydaje mi się, że w przyszłości szerzej stosowane będą znane obecnie systemy zasilania hybrydowego, czyli silniki elektryczne wspomagany małym silnikiem spalinowym. Sadze jednak, że powinno się silniki spalinowe przystosowywać już w fazie produkcji do zasilania gazem ziemnym. Jest on tani i szeroko dostępny. Oczywiście istnieją instalacje gazowe w samochodach, szczególnie widoczne jest to w Polsce gdzie ponad 2 mln aut wyposażonych jest w instalacje gazowe. Gaz ziemny ze względu na swój skład ma jednak pewne wymagania, co do konstrukcji silnika i instalacji zasilającej (gaz ziemny będący mieszaniną wielu gazów silniej koroduje elementy silnika). Samochód hybrydowy zasilany gazem ziemnym byłby przede wszystkim tani w eksploatacji i dosyć oszczędny. Odległe wydaje się obecnie stosowanie wodoru jako paliwa. Gaz ten jest niezwykle trudny w przechowywaniu i magazynowaniu. Samochód wyposażony w silnik zasilany wodorem musi spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące wytrzymałości. Pojazdu takiego nie można zostawiać w zamkniętych garażach i parkingach podziemnych. Moim zdaniem wprowadzenie technologii wodorowej nie nastąpi w ciągu najbliższych 10 lat. Skłaniałabym się raczej do napędów hybrydowych z ta różnicą, że zamiast paliwa płynnego stosowany będzie gaz ziemny.
Człowiek nigdy nie zrezygnuje z wygody i dobrego samopoczucia bez względu na miejsce przebywania, dlatego samochód przyszłości to również mobilne biuro i ?przedłużenie domu?. Systemy DVD itp. umilać będą podróż , a łączność z internetem pozwalać będzie na prowadzenie biura w czasie przemieszczania się. Myślę, że samochód przyszłości będzie mógł nas dowieźć w dowolne miejsce bez kierowcy. Dzięki technologii GPS radarom itp. jest to już obecnie możliwe. Większość komend wydawanych będzie głosem, co zwiększy bezpieczeństwo, ponieważ auto zareaguje wyłącznie na głos właściciela lub osoby upoważnionej. 

<  1  2  3  4  5  6  7  8  9    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Techniki prowadzenia pojazdu Niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych argumentów przemawiających za kupnem danego auta. Spalanie zależy przede wszystkim od pojemności silnika, rodzaju zużywanego paliwa i wielkości samochodu
  • Układy kontrolno-pomiarowe w samochodach Czujniki samochodowe muszą zapewnić wysoką dokładność pomiaru a przy tym charakteryzować się trwałością oraz niskimi kosztami konstrukcji i eksploatacji.
  • Opony samochodowe Opona samochodowa jest elementem o wiele bardziej skomplikowanym pod względem budowy niż się powszechnie uważa.
  • Układ zasilania silników z zapłonem samoczynnym Silnik wysokoprężny, choć z wyglądu podobny do iskrowego, różni się od niego w sposób zdecydowany, zwłaszcza systemem zasilania i spalania paliwa.
NEWSY
Copyright © 2007-2009seoteka