Wyszukiwarka
Samochód wczoraj, dziś i jutro
Dodał admin, 2008-03-15 Autor / Opracowanie: Iwona Galewska
Zastanawiając się nad tematem mojej pracy, chciałem przede wszystkim pokazać jak technologia może wpływać na życie ludzkie. Jak może je zmieniać a co za tym idzie ulepszać.

<  1  2  3  4  5  6  7  8  9    >

 Zwiększenie bezpieczeństwa czynnego w samochodzie odbywa się przez wprowadzenie, gł. elektron., kontroli i sterowania układu hamulcowego i mechanizmów napędowych, jak np.: układ zapobiegający blokowaniu kół ABS , układ elektropneumatycznego sterowania hamulców w samochodach ciężarowych (EBS, ang. Electrapneumatic Brake System), układ regulacji tarcia wewn. mechanizmu różnicowego (LSD, ang. Limited Slip Differential), układy zapobiegające poślizgowi kół przy ruszaniu i przyspieszaniu (ATC, ang. Automatic Traction Control, oraz ASR, ang. Automatic Stability Requirement) oraz układ kontroli jazdy z ustaloną prędkością (CCS, ang. Cruise Control System ). Bezpieczeństwo zwiększają też trwalsze opony o lepszej przyczepności do nawierzchni dróg; poprawę bezpieczeństwa biernego osiąga się przez konstruowanie nadwozia ze strefami energochłonnymi i sztywnym, wytrzymałym przedziałem pasażerskim, zastosowanie energochłonnych zderzaków i kolumn kierowniczych, a także coraz częstsze instalowanie w samochodach pasów bezpieczeństwa z automatycznym napinaniem oraz poduszek powietrznych, których napełnianie jest elektronicznie sterowane - zabezpieczających kierowcę i pasażerów przed obrażeniami podczas zderzenia. W celu poprawy komfortu jazdy są stosowane doskonalsze zawieszenia (np. aktywne), ergonomicznie rozmieszczone mechanizmy sterowania, urządzenia wspomagające pracę kierowcy, wykładziny wibroizolacyjne obniżające poziom hałasu w samochodzie oraz klimatyzacja (w tym elektron. systemy regulacji temperatury wewnątrz nadwozia). Zwiększenie komfortu jazdy i ułatwienie obsługi samochodu uzyskuje się też przez stosowanie automatycznych skrzyń biegów lub systemów automatycznego przełączenia biegów (np. system przełączenia zakresów przełożeń w automatycznej skrzyni biegów ECT, ang. Electronically Controlled Transmission), aktywnych zawieszeń (z elektron. układami regulacji sztywności i/lub tłumienia), a także przez komputeryzację kontroli i sterowania mechanizmów (np. wyświetlanie na monitorze komputera pokładowego bieżącej informacji o zużyciu paliwa oraz o biegu włączonym i zalecanym ze względów ekon.), wykorzystanie mikroprocesorów do optymalizacji parametrów pracy silnika (kąt wyprzedzenia zapłonu, skład mieszanki, kąt wyprzedzenia wtrysku) i parametrów pracy układu napędowego (wybór przełożenia). Zaawansowane są również prace nad automatycznymi systemami nawigacji (wykorzystującymi np. łączność satelitarną), ułatwiającymi orientację w terenie i dotarcie do wskazanego celu podróży. Dąży się do zwiększenia trwałości i niezawodności samochodów, m.in. przez doskonalenie zarówno środków smarnych i materiałów eksploatacyjnych, jak i zabezpieczenia samochodu przed korozją. W celu ograniczenia czynności obsługowych coraz powszechniej stosuje się napełnianie olejem smarnym zespołów napędowych (poza silnikiem) samochodów osobowych na cały okres ich trwałości. Aby zmniejszyć zużycie paliwa, dąży się do zmniejszenia masy samochodu, poprawy właściwości aerodynamicznych, doskonalenia procesów zasilania (np. wtrysk paliwa) i spalania (np. optymalne ukształtowanie komory spalania), zwiększenia sprawności mechanizmów przenoszenia napędu; wprowadza się elektron. sterowanie wtryskiem paliwa. Obowiązujące w wielu krajach przepisy ustalają dopuszczalną zawartość ołowiu w benzynie oraz siarki w oleju napędowym (w celu ograniczenia emisji tych składników do atmosfery), a także dopuszczalną ilość innych podstawowych toksycznych składników spalin, np. tlenku węgla, węglowodorów oraz tlenków azotów. W celu sprostania tym coraz ostrzejszym przepisom konieczne jest stosowanie specjalnych filtrów i katalizatorów spalin (dopalacz). Obniżenie energochłonności i materiałochłonności oraz uciążliwości dla otoczenia procesu wytwarzania samochodów jest uzyskiwane przez zastosowanie wysoko wydajnych procesów technologicznych, optymalizację wykorzystania materiałów, użycie zastępczych materiałów o równorzędnych właściwościach fizyko-chem., lecz tańszych, łatwiej dostępnych lub mniej szkodliwych dla środowiska, oraz recycling. Są prowadzone również badania nad poszukiwaniem nowych źródeł napędu samochodowego, np. elektr., parowego, energii słonecznej, wodorowego czy hybrydowego (spalinowoelektryczny).
 

<  1  2  3  4  5  6  7  8  9    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Opony samochodowe Opona samochodowa jest elementem o wiele bardziej skomplikowanym pod względem budowy niż się powszechnie uważa.
  • Recycling samochodów Często zapominamy, że recycling jest czymś więcej niż tylko przetwarzaniem artykułów użytku domowego.
  • System stabilizacji jazdy Telligent System serwisowy Teligent, pozwalający na wydłużenie okresów międzyserwisowych do 100 tys. km, montuje się teraz seryjnie w Axorach do 240 kW
  • Samochód wczoraj, dziś i jutro Zastanawiając się nad tematem mojej pracy, chciałem przede wszystkim pokazać jak technologia może wpływać na życie ludzkie. Jak może je zmieniać a co za tym idzie ulepszać.
NEWSY
  • Ferguson może odetchnąć Ostatnie dwa ligowe mecze między Chelsea a Manchesterem United kończyły się remisami. Do rozstrzygnięcia finału Pucharu Anglii potrzebowano dogrywki, a wczoraj Tarczę Wspólnoty MU wygrał
  • Wybory prezydenckie w Gruzji Prezydent Gruzji Micheil Saakaszwili ma szansę na reelekcję w pierwszej turze, jeśli potwierdzą się wyniki sondaży exit polls.
  • Zagłębie walczy o LM Piłkarski mistrz Polski Zagłębie Lubin stanie w środę przed trudnym zadaniem. Aby awansować do trzeciej rundy eliminacji Ligi Mistrzów, musi wygrać na wyjeździe w rewanżu drugiej rundy ze Steauą
Copyright © 2007-2009seoteka