Wyszukiwarka
Jak budować właściwe podstawy komunikacji społecznej
Dodał admin, 2007-11-18 Autor / Opracowanie: Paweł Stasiak
W nurcie ideologii związanych z rozwojem cywilizacyjnym i społecznym wyraźnie można wyodrębnić myśl europejską, silnie podkreślającą humanizm, udział jednostki w życiu społecznym

<  1  2  3  4  5  6  7    >

  Postawy wobec komunikacji społecznej
Skoro zarówno nadawca, jak i odbiorca komunikatów odgrywają zasadniczą rolę w procesie komunikacji wogóle (w tym i społecznej), to wynika z tego, że od ich postaw zasadniczo zależy jakość i zakres funkcjonującego systemu komunikacji społecznej. Nasuwa się natychmiast podstawowy warunek powstawania prawidłowych postaw, czyli otwartość i szczerość w przesyłaniu oraz odbiorze komunikatów. Tylko osoby, które chcą otrzymywać komunikaty przystąpią do jego odkodowania, a nadający przekażą informację w miarę rzetelnie i kompleksowo. Zatem możemy tu mówić o pewnym profilu psychologicznym osób odpowiedzialnych za komunikację społeczną – osób o osobowości otwartej. Co więcej, także na poziomie organizacji pojawia się koncepcja organizacji otwartej, która zdolna jest reagować na zmiany w otoczeniu i prawidłowo się z nim komunikować.
Skoro postawy otwarte na świat, wiedza, akceptujące zmiany w otoczeniu są istotne dla procesu komunikacji, to jak można je kształtować, jakimi metodami i technikami? Zapewne w dużej mierze postawa ludzka jest już wcześniej ukształtowana przez zdolności behawioralne, doświadczenia życiowe i wzorce ( wartości) zaczerpnięte z domu rodzinnego. Jednak człowiek poprzez swoje interakcje z otoczeniem nieustannie podlega zmianom i zapewne także budowanie postaw otwartych jest w jakimś stopniu możliwe. Kto miałby jednak zmieniać postawę konkretnej jednostki ? Z całą pewnością organizacja, do której dana osoba należy, władze samorządowe, rządowe oraz autorytety i specjaliści od komunikacji masowej
(dziennikarze) oraz osoby zajmujące się Public Realtions.
Zwłaszcza tym dwu ostatnim grupom przywiązuje się ogromny wpływ na kształtowanie postaw ludzkich. Siła masowej komunikacji wynika z jej wszechobecności i możliwości dotarcia do ogromnej liczy odbiorców.
Dennis McQuail, jeden z czołowych teoretyków badania komunikowania masowego w Stanach Zjednoczonych, wskazuje na następujące znaczenie mediów masowych :
1. media masowe stały się jednym z najważniejszych instrumentów władzy społecznej, są narzędziem kontroli i zarządzania społecznego, mobilizacji i pobudzania innowacyjności; media są głównym środkiem transmisji i źródłem informacji niezbędnej do funkcjonowania instytucji publicznych; mogą być substytutem siły fizycznej lub zachęt materialnych,
2. media masowe są publicznym forum (areną), na którym sprawy życia politycznego są prezentowane i rozważane, zarówno w skali narodowej, jak i międzynarodowej. Prowadzenie wszelkiej, demokratycznej czy niedemokratycznej polityki, w skali narodowej i międzynarodowej, coraz bardziej zależy od mediów i nie ma dziedziny życia publicznego, gdzie ich wpływ nie byłby odczuwalny i stale rosnący,
3. media masowe są kluczem do sławy i zdobycia pozycji osoby powszechnie znanej, jak również do skutecznego działania w sferze publicznej,
4. środki masowe stały się dominującym źródłem obrazów i definicji rzeczywistości społecznej; to one tworzą, gromadzą i publicznie przedstawiają wartości kulturowe i społeczne,
5. środki masowe są źródłem publicznego systemu znaczeń, który dostarcza kryteriów i miar osądzania, co jest normalne, a co odbiega od oficjalnego oraz publicznie uznanego standardu normalnego zachowania i opinii, tak w wymiarze społecznym jak i normatywnym,
6. korzystanie z mediów jest najpowszechniejszą formą spędzania czasu wolnego oraz środkiem rozrywki. Media masowe pomagają organizować inne formy wykorzystania czasu wolnego. W konsekwencji, środki masowe są ważnym i nieustannie rozwijającym się sektorem życia zbiorowego oraz rodzajem działalności gospodarczej (niekiedy mówi się o "przemyśle informacji", "przemyśle rozrywkowym" lub "show-biznesie"). Dostarczają pracy artystom, wytwarzają poszukiwane produkty kulturalne, są wielkimi przedsiębiorstwami o własnych zasadach działania, a zarazem pozostają powiązane z innymi instytucjami społecznymi.
 

<  1  2  3  4  5  6  7    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Władze gminy Model samorządu terytorialnego przyjęty w Rzeczypospolitej najpierw w wyniku reformy gminnej z 1990 roku, a następnie reformy samorządowej z 1998 roku nawiązuje do wielu tradycji z czasów II RP
  • Świadomy darczyńca: Korzyści (i koszty) płynące z dobroczynności interesownej Pomaganie innym może przyjmować różne formy, od przekazywania pieniędzy po pomoc nieznajomemu w odkopaniu jego samochodu z zaspy śnieżnej.
  • Bezrobocie i sposoby waliki z nim Bezrobocie jest zjawiskiem społecznym, polegającym na tym, że część ludzi zdolnych do pracy i deklarujących chęć jej podjęcia nie znajduje faktycznego zatrudnienia z różnych powodów.
  • Polska starość w dobie przemian W pracy, będącej studium porównawczym kolejnych lat transformacji, podjęto problem stanu, skutków i perspektyw starzenia się społeczeństwa polskiego.
NEWSY
  • Plany urodzinowe Madonny Madonna znana jest z tego, że wszystko lubi mieć dopięte na ostatni guzik. Dlatego już teraz planuje 50. urodziny.
  • W RAJDZIE MAGURSKIM DEBIUTUJE NOWA ZAŁOGA Prace nad programem rajdowym Fiata Punto Super 2000 w Polsce trwały od kilku miesięcy. Dziś wiadomo już na pewno, że Maciej Lubiak i Sebastian Rozwadowski oficjalnie rozpoczynają starty w barwach
  • Fiat 500 Na 4 lipca zaplanowano uroczystą, światową premierę najnowszego „dziecka” koncernu Fiat – modelu 500.
Copyright © 2007-2009seoteka