Wyszukiwarka
Kultura
Dodał admin, 2007-10-08 Autor / Opracowanie: Dziki Imbir
Kultura nierozerwalnie związana jest z człowiekiem, a tym samym odróżnia go od innych organizmów. Jest pośrednikiem między ludźmi a środowiskiem, w którym żyją.

<  1  2  3  4    >


Kultura nierozerwalnie związana jest z człowiekiem, a tym samym odróżnia go od innych organizmów. Jest pośrednikiem między ludźmi a środowiskiem, w którym żyją. Człowiek tworząc kulturę świadomie przeobrażał świat, ale nie czynił tego samodzielnie, robił to w zbiorowości ludzkiej przekazując swoje doświadczenia z pokolenia na pokolenie.
Cyceron mawiał , iż kultura jest ”wynalazczynią praw, nauczycielką dobrych obyczajów i ładu” (Disputationes Tusculanae). Człowiek, jako istota społeczna, przez wieki tworzył zbiory reguł i motywów postępowania. Ze społeczności, w której żyjemy, przejmujemy wzory zachowania zgodnie z przyjętymi w niej normami moralnymi. Dlatego zagadnienie człowieka w kulturze współczesnej jest tak ważne dla pedagogów. Kultura wpływa bardzo istotnie na proces wychowania, w którym każdy człowiek bierze udział, zarówno jako uczeń, jak i wzór, przykład- jako wychowawca.
Już od dawien dawna kultura jest towarzyszem życia codziennego każdej osoby. To każdy z nas wnosi do niej jakąś wartość materialną bądź duchową. Potem jest to nagromadzane, wzbogacane przez drugiego człowieka, a następnie utrwalane na lata. Jest to wartość każdej osoby, miasta, kraju. Tego nikt już nie odbierze, gdyż jest to myśl przewodnia na całe nasze życie – niekiedy nawet o tym nie wiemy, bądź nie zdajemy sobie sprawy, czemu tak postępujemy, a nie inaczej i czym to jest napędzane.
Gdyby tak cofnąć się o parę wieków wstecz to zauważylibyśmy, że człowiek oświecenia miał całkiem inne zwyczaje, aspiracje a tym bardziej potrzeby. Z roku na rok, z wieku na wiek zmienia się to w oszałamiającym tempie. I nie ma w tym nic dziwnego, że dziadkowie nie mogą nadążyć za młodzieżą, bo panująca kultura w czasach ich młodości była całkiem inna.
Tradycja, przekazywana przez tychże właśnie dziadków, czy rodziców, ale również pedagogów, jest składnikiem bardzo ważnym i wręcz niezniszczalnym. Gdyby nie jej rozkwit człowiek żyłby cały czas jak osoba prymitywna, nie rozwinięta. Jak widać jej wartość jest bardzo duża, a z tego wynika, że kultura jest cały czas w stadium rozwojowym i tak naprawdę nigdy ten proces się nie zakończy. Jest to napędzane i uzależnione od ludzi od ich rozwoju, ambicji, aspiracji, celów, zamierzeń, które społeczeństwo chce osiągnąć w przyszłości.
Od dnia powstanie kultury do dnia dzisiejszego, każda osoba od najmłodszych lat ma do czynienia z jej składnikami. Dzięki im następuje uczłowieczenie młodego osobnika. Najpierw dzieje się to z pomocą ludzi dorosłych, którzy to naprowadzają, uczą, przedstawiają dobre i złe strony tego życia, ale przede wszystkim pokazują jak trzeba sobie radzić z tym życiem. A żeby takie dziecko pojęło jak to wszystko realizować najpierw wpajane są te wszystkie wartości, tradycje. Po jakimś czasie człowiek ten trafia do wielu szkół, gdzie zaczyna to rozumieć i cenić, że kultura jest czymś ważnym i nieodzownym do istnienia w społeczeństwie. I dzięki temu następuje wzrost aktywności ludzkiej - człowiek nabiera odwagi do zmierzenia się z tym światem i jest gotów do przekazywania składników kultury i samej kultury dalszemu pokoleniu.
Warto tu wspomnieć, iż nawet najbardziej inteligentny człowiek, lecz pozbawiony kontaktów z dotychczasowym dziedzictwem jakiejś zbiorowości ludzkiej, nie będzie w stanie wytworzyć jakiejkolwiek złożonej całości kulturowej jedynie w oparciu o swe umiejętności i dostępne mu zasoby naturalne. Stąd tak ważny proces wychowania w życiu każdego z nas.
Zadaniem pedagoga jest kształcenie osobowości przez dobra kultury. Człowiek tworzy kulturę, ale i kultura tworzy człowieka, dlatego niezbędne jest wychowanie człowieka z kulturą na co dzień. Zadaniem jest także przygotowanie młodzieży do mądrego korzystania z kultury, by mogli tworzyć kulturę opartą na wyższych wartościach. Pedagog kształtuje człowieka w trzech wymiarach – rozumienie dziedzictwa kulturowego, umiejętność wykorzystania go w życiu i tworzenie kultury dla przyszłych pokoleń. Jest to pedagogika ludzkiej duchowości. Postaciami duchowymi są dobra kultury: teksty, sztuka, moralność, religia, prawo. Wychowawca uczy, jak interpretować kulturę w sposób oderwany od rzeczywistości materialnej i społecznej; służy kształceniu elity przeciwstawiającej się płytkiej goniącej za zyskiem burżuazji.
Wychowanie według Suchodolskiego to przygotowanie człowieka do zadań, jakie powstają w wyniku rozwoju współczesnej cywilizacji, jest ono zarazem przysposobieniem jednostki do życia. Rzeczą najważniejszą w wychowaniu współczesnym jest kształtowanie ludzi tak, aby umieli żyć we współczesnej cywilizacji, aby korzystali z możliwości kulturalnego rozwoju, którego im dostarcza, aby wiedzieli ku czemu i jak żyć z jakich źródeł czerpać radość życia. 

<  1  2  3  4    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Składniki kultury Kultura to złożona całość obejmująca wiedzę, wierzenia, sztukę, moralność, prawa, obyczaje oraz inne umiejętności nabywane przez człowieka jako członka społeczeństwa
  • Polskie ekspedycje archeologiczne Cechą charakteryzującą stopień ogólnego poziomu kultury, jaki posiada dane społeczeństwo jest jego zainteresowanie sztuką i kulturą kolebki naszej cywilizacji, jaką jest świat śródziemnomorski.
  • Muzeum papiernictwa Jedyne w Polsce Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju mieści się w XVII wiecznym młynie papierniczym, unikatowym zabytku techniki.
  • Kultura Kultura nierozerwalnie związana jest z człowiekiem, a tym samym odróżnia go od innych organizmów. Jest pośrednikiem między ludźmi a środowiskiem, w którym żyją.
NEWSY
  • Trzy mln turystów przyjechało w lipcu w Tatry Dobra pogoda w lipcu sprawiła, że polskie Tatry odwiedziła rekordowa liczba turystów. Granice Tatrzańskiego Parku Narodowego przekroczyło w tym czasie ponad pół miliona osób.
  • Galileo na orbicie Europejska Agencja Kosmiczna wystrzeliła dziś swojego pierwszego satelitę nawigacyjnego. Będzie to pierwszy z 30 satelitów, które będą pomagać między innymi w kontrolowaniu ruchu pociągów
  • MWF HUNFILA’2007 w Budapeszcie Mam przyjemność poinformować, że w dniach 27.09–30.09.2007 roku odbędzie się Międzynarodowa Wystawa Filatelistyczna „HUNFILA’2007” w Budapeszcie.
Copyright © 2007-2009seoteka