Wyszukiwarka
Układy kontrolno-pomiarowe w samochodach
Dodał admin, 2007-10-07 Autor / Opracowanie: Paweł Kowalewski
Czujniki samochodowe muszą zapewnić wysoką dokładność pomiaru a przy tym charakteryzować się trwałością oraz niskimi kosztami konstrukcji i eksploatacji.

<  1  2  3  4  5  6  7  


Sygnalizator ustawienia przekładni automatycznej

Czujnik ustawienia przekładni automatycznej N/D informuje urządzenie sterujące o przestawieniu przekładni w położenie neutralne. Po dokonaniu analizy odbieranych sygnałów urządzenie sterujące dostosowuje prędkość obrotową biegu jałowego do obciążenia zmieniając parametry zapłonu i składu mieszanki.
Przekazywanie dużych ilości informacji z dużymi prędkościami transmisji umożliwia szyna transmisyjna CAN (ang. - Controller Area Network). Jednostka sterująca wykorzystuje tą szynę do komunikacji z układem ABS oraz z automatyczną skrzynią biegów. Informacje przekazywane do automatycznej skrzyni biegów w układzie Motronic 3.8 są następujące:
• prędkość obrotowa silnika
• kąt otwarcia przepustnicy
• położenie dźwigni selekcyjnej
• chwila zmiany biegów.
Informacje o prędkości obrotowej silnika i kącie otwarcia przepustnicy są wysyłane przez jednostkę sterującą silnika do modułu sterującego automatycznej skrzyni biegów - rysunek poniżej. Umożliwia to przyjęcie odpowiedniego schematu zmiany przełożeń. Informacja dotycząca położenia dźwigni selekcyjnej wysyłana jest przez moduł sterujący automatycznej skrzyni biegów do jednostki sterującej silnika celem wykorzystania podczas stabilizacji pracy na biegu jałowym i przy sterowaniu kątem wyprzedzenia zapłonu.

Schemat wymiany informacji z wykorzystaniem transmisji CAN-Bus w systemie Motronic 3.8
CAN działa na zasadzie rozsiewczej, co oznacza, że informacje wysyłane przez jedno urządzenie dociera do wszystkich pozostałych. Przesyłane pakiety danych zawierają identyfikator adresata (urządzenia, dla którego przeznaczone są dane). Magistrala CAN dopuszcza możliwość nadawania jednocześnie tylko przez jedno urządzenie, przy czym wykorzystywany jest system priorytetów. W rozwiniętych układach CAN w pojeździe przebiega kilka sprzężonych ze sobą szyn danych. Dane ważne dla bezpieczeństwa jazdy przepływają szyną o większej przepustowości niż sygnały mniej ważne.
W samochodzie Mercedes klasy CL zastosowano trzy sprzężone ze sobą szyny danych. Najwolniejsza magistrala CAN klasy B zapewnia komunikację 24 urządzeniom odpowiedzialnym za funkcje związane z komfortem jazdy (np. klimatyzacja). Przepustowość magistrali wynosi 83,3 kbit/s. Magistrala CAN klasy C umożliwia przenoszenie danych z szybkością 500 kbit/s. Za jej pośrednictwem komunikują się ze sobą sterowniki silnika i układu jezdnego. Optyczna szyna danych D2B umożliwia przesyłanie danych z szybkością ponad 5,6 miliona bitów na sekundę (około 60 razy więcej niż tradycyjna komunikacja CAN). Szyna D2B przeznaczona jest do przesyłania danych multimedialnych (audio, wideo itp.).


<  1  2  3  4  5  6  7  






WARTO PRZECZYTAĆ
  • System stabilizacji jazdy Telligent System serwisowy Teligent, pozwalający na wydłużenie okresów międzyserwisowych do 100 tys. km, montuje się teraz seryjnie w Axorach do 240 kW
  • Opony samochodowe Opona samochodowa jest elementem o wiele bardziej skomplikowanym pod względem budowy niż się powszechnie uważa.
  • Układy hamulcowe wraz z systemami ABS i ASR Wszystkie samochody posiadają niezależny, dwuobwodowy układ hamulcowy. Jest to system bezpieczeństwa wymagany przepisami.
  • Techniki prowadzenia pojazdu Niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych argumentów przemawiających za kupnem danego auta. Spalanie zależy przede wszystkim od pojemności silnika, rodzaju zużywanego paliwa i wielkości samochodu
NEWSY
Copyright © 2007-2009seoteka