Wyszukiwarka
Układy kontrolno-pomiarowe w samochodach
Dodał admin, 2007-10-07 Autor / Opracowanie: Paweł Kowalewski
Czujniki samochodowe muszą zapewnić wysoką dokładność pomiaru a przy tym charakteryzować się trwałością oraz niskimi kosztami konstrukcji i eksploatacji.

<  1  2  3  4  5  6  7    >


Przełącznik jest połączony szeregowo z przełącznikiem położenia pedału sprzęgła i rozłącza sygnał dodatni prowadzony do jednostki sterującej gdy zostaje naciśnięty pedał sprzęgła lub hamulca - rysunek powyżej.
Jednostka sterująca wykorzystuje oba sygnały do odłączania tempomatu - kontroli prędkości jazdy i odcięcia dawki paliwa w czasie hamowania. Gdy sygnał nie dociera lub gdy stosunek sygnałów nie jest wiarygodny, tempomat nie działa i odcięcie dawki paliwa w czasie hamowania silnikiem.
Przełącznik położenia sprzęgła znajduje się na podpórce pedałów powyżej pedału sprzęgła. W pozycji spoczynkowej styki przełącznika są zwarte. Przełącznik położenia sprzęgła rozłącza sygnał dodatni prowadzony do jednostki sterującej gdy zostaje naciśnięty pedał sprzęgła.
Sterownik wykorzystuje sygnał do odcięcia dawki paliwa w czasie hamowania silnikiem oraz do odłączania programu kontroli prędkości jazdy. Gdy sygnał nie dociera, nie będzie działał tempomat i nie nastąpi odcięcie dawki w czasie hamowania silnikiem.
Czujnik włączenia wspomagania układu kierowniczego
Czujnik włączenia wspomagania układu kierowniczego jest zwykle prostym włącznikiem o dwóch położeniach, umieszczonym w przewodzie ciśnieniowym pomiędzy pompą układu wspomagania i przekładnią kierowniczą.
W zależności od typu silnika, przy braku ciśnienia w układzie czujnik włączenia wspomagania może dawać sygnał napięcia lub jego brak. W chwili zadziałania układu kierowniczego i określonego wzrostu ciśnienia płynu w układzie następuje włączenie lub wyłączenie czujnika, który przesyła odpowiedni sygnał do urządzenia sterującego celem podwyższenia prędkości obrotowej biegu jałowego. Przełącznik ciśnieniowy w układzie wspomagania kierownicy znajduje się na wyjściu pompy wspomagania kierownicy. Dwie końcówki przełącznika podłączone są bezpośrednio do jednostki sterującej.
Gdy pompa wytworzy ciśnienie wyższe niż 20 barów, zamykają się styki przełącznika. Jednostka sterująca rozpoznaje fakt, że silnik znajduje się pod obciążeniem ze względu na pracę układu wspomagania kierownicy.
Sygnał jest wykorzystywany przez jednostkę sterującą do poprawy stabilizacji pracy na biegu jałowym poprzez zwiększenie uchylenia przepustnicy i powstrzymanie spadku prędkości obrotowej silnika podczas wzrostu ciśnienia w układzie wspomagania kierownicy. Gdy sygnał nie występuje lub jest błędny, prędkość obrotowa silnika będzie obniżać się przy wzroście ciśnienia w układzie wspomagania kierownicy.



Czujnik włączenia klimatyzacji
Czujnik włączenia klimatyzacji w układzie Motronic 3.8 sygnalizuje urządzeniu sterującemu, że klimatyzator jest włączony. Napięcie 0V sygnalizuje wyłączenie klimatyzatora, napięcie 12V jego wyłączenie. Z chwilą włączenia klimatyzacji urządzenie sterujące włącza sprzęgło sterowane elektromagnetycznie.
Obciążenie silnika zwiększa się ze względu na pracującą sprężarkę i urządzenie sterujące dostosowuje obroty silnika do obciążenia. Czujnik ten jest używany w układzie sterowania pracą silnika wyłącznie w pojazdach wyposażonych w klimatyzację.
W układzie Motronic 3.8 do rozpoznawania załączenia układu klimatyzacji służą dwa sygnały. Jeden sygnał jest dodatni i pochodzi z modułu wykonawczego układu climatronic lub układu klimatyzacji. Do silnika przekazuje informacje o mającym nastąpić załączeniu sprężarki w układzie klimatyzacji. Drugi sygnał jest także dodatni i pochodzi z modułu sterującego układu klimatyzacji lub układu climatronic i wskazuje dokładną chwilę załączenia sprężarki. Obydwa sygnały są wykorzystywane przez jednostkę sterującą silnika do stabilizacji pracy na biegu jałowym.
 

<  1  2  3  4  5  6  7    >






WARTO PRZECZYTAĆ
  • Układ zasilania silników z zapłonem samoczynnym Silnik wysokoprężny, choć z wyglądu podobny do iskrowego, różni się od niego w sposób zdecydowany, zwłaszcza systemem zasilania i spalania paliwa.
  • Regulacja zaworów w silnikach W większości obecnie produkowanych samochodów można zapomnieć o takiej czynności jak regulacja luzów zaworowych
  • Układy hamulcowe wraz z systemami ABS i ASR Wszystkie samochody posiadają niezależny, dwuobwodowy układ hamulcowy. Jest to system bezpieczeństwa wymagany przepisami.
  • Techniki prowadzenia pojazdu Niskie zużycie paliwa to jeden z podstawowych argumentów przemawiających za kupnem danego auta. Spalanie zależy przede wszystkim od pojemności silnika, rodzaju zużywanego paliwa i wielkości samochodu
NEWSY
  • Jak dotrzeć do nowości w farmacji, kosmetologii, produkcji żywności..? Świat kosmetologii i farmacji nieustannie poszukuje nowości. Wprowadzanie nowych substancji aktywnych czy technologii produkcji, jest istotnym elementem sukcesu.
  • Zarządzanie przez Internet Nowoczesna technologia może znacząco zwiększyć wpływ akcjonariuszy na zarządzanie spółkami – Unia Europejska zdecydowała się przyznać im prawo do głosowania nad ważnymi dla spółki
  • Gdańsk pomaga szpitalom Z uwagi na trudną sytuację ekonomiczną szpitali oraz z troski o zdrowie mieszkańców prezydent Gdańska umorzył szpitalom działającym na terenie miasta zaległości od podatku od nieruchomości
Copyright © 2007-2009seoteka